Vores historie


2010'ERNE

D. 1. august 2018 kunne vi fejre vores 75 års jubilæum. Vi fejrede bl.a. jubilæet sammen med kunder og samarbejdspartnere på jubilæumsårets store messer Agromek, SIMA og AGRITECHNICA.

I 2018 påbegyndtes også byggeriet af to nye haller og et nyt værksted til vores forhandler i Danmark, Samson Agrolize. Med de nye bygninger råder vi over i alt ca. 2,5 hektar overdækket areal på adressen i Viborg.

I starten af januar 2019 overtog SAMSON GROUP, som også SAMSON AGRO hører under, aktiviteterne i PICHON Industries. SAMSON GROUP blev med overtagelsen af PICHON Europas største producent af gyllevogne. Dette bringer nye perspektiver for fremtiden, som vi glæder os til at se resultaterne af.

SAMSON AGRO 75 Jubiläum.jpg


2000'ERNE

SAK, JOS og UM med deres produktprogrammer blev i år 2000 en del af Samson. Den nye virksomhed fik navnet SAMSON AGRO A/S. Samsons hidtidige røde produktfarve blev skiftet ud med den karakteristiske SAMSON-grønne og de førhen fire virksomheder havde nu én samlet identitet: ét navn og én farve.

I 2005 fik virksomhederne i det nye samlede SAMSON AGRO A/S også fælles adresse. Her blev en helt ny fabrik på 18.500 m2 nemlig taget i brug i Viborg og dermed var al ekspertise og produktion nu samlet under ét tag.

Bygningen oktober 2005 (7).jpg


1990'ERNE

I starten af 1990'erne opkøbte SAMSON pensionerede NATO missilvogne og byggede dem om til gyllevogne.

De blev dengang omtalt som Danmarks største og mest avancerede gyllevogne. Vognen var både effektiv og præcis, man kunne spare transporttid fra gylletank til mark.
De store ballondæk og træk på alle fire aksler, sørgede for at vognen ikke gravede sig ned eller lavede ødelæggende marktryk.

I de tidlige faser af byggeriet af vores to nye haller i 2018 kunne vi dagligt nyde synet af netop sådan en gammel SAMSON vogn. Vognen på 19 m3 har siden 1995 været ejet af Kirkebæk Maskinstation, hvor den stadig kører i bedste velgående!

SAMSON AGRO 1990'erne.JPG


1980'ERNE 

I 1983 var SAMSON den første producent i verden til at lancere spredeudstyr med lodrette valser.

I årene op til 1983 blev møget spredt ud i vognens bredde, men nu begyndte man at rejse valserne op i stedet for, hvilket øgede kapaciteten betragteligt. Med denne i grunden simple, men intet mindre end banebrydende nyudvikling fra SAMSON kunne man nu sprede møget i helt op til 8 meters bredde. 

SP-serien er den dag i dag stadig den mest udbredte af vores spredere. En SP spreder kan i dag sprede 4-70 tons per hektar i op til 12 m bredde.

Dens vigtigste egenskab er fortsat dens evne til let, præcist og effektivt at fordele og sprede husdyrgødning jævnt på marken. Hvilket er af afgørende betydning for planternes udnyttelse af gødningen.

 SAMSON første møgspreder med lodrette valser i 1983


1970'ERNE 

I 1970’erne producerede Fabriken Samson både møgspredere og slamslugere til landets efterhånden mange maskinstationer. De første trykløse gyllevogne bliver skabt i slutningen af 1970’erne og her var SAK i Løgstør, Uggerbys Maskinfabrik (UM) i Brønderslev og noget senere også JOS i Langå tidligt vigtige spillere på det danske marked for udbringning af gylle og møg. SAK, JOS og UM bliver i 1999 en del af det nye SAMSON AGRO A/S.

Lille spreder, stor spreder2.jpg


1960'ERNE 

Måden at holde dyr på herhjemme ændredes i løbet af 1960'erne og 1970'erne. Det betød at landmændene fik mere ajle og senere gylle til rådighed. Fabriken Samson fulgte med udviklingen og kunne i 1964 lancere den første slamsluger på 3 m3 (foto herunder 6 m3 vogn).

Gyllevogn blå 6000 l.jpg


1950'ERNE 

Omkring 1955 fremstilledes den første staldgødningsspreder. I årene herefter forlader over 200 spredere hvert år fabrikken i Tange. Kunderne var primært landmænd, men flere og flere maskinstationer begyndte at skyde op og interessere sig for Samsons robuste og kraftige spredere.
Samson staldgødningsspreder.jpg


1940'ERNE

Omkring 1948 begyndte fremstillingen af de kendte Samson-vogne. Senere kom de typegodkendte vogne til. 
Én af vores første vogne i 1940'erne var vognen herunder, "SAMSON juniorvognen" 2 tons autostyret.

Vogn 1950erne.jpg


1943

I 1943 overtog den 27-årige smedesvend Thorvald Pedersen (Th. Pedersen) den lille lokale smedje "Tange Specialværksted" i Tange ved Bjerringbro.
Han omdøbte værkstedet til "Fabriken Samson" og satte sejlene til produktionen af de kendte Samson-vogne. Inspirationen til det nye firmanavn hentede han hos den bibelske Samson, kendt for sine kæmpekræfter.

Tange specialværksted.bmp