November 2022 - SAMSON lancerer sektionskontrol på redskaber til gyllevogn: Gør udbringningen af naturgødning mere effektiv og reducerer miljøpåvirkningen

SAMSON AGRO A/S lancerer et nyt sektionskontrol-modul til redskaber (slæbeslangebomme, sortjordsnedfældere og græsnedfældere), SAMSON GSC (Generic Section Control). SAMSON GSC er et universal-system, der både kan anvendes på redskaber fra SAMSON og fra andre producenter, forudsat at de er monteret på en SAMSON PG II Genesis gyllevogn med SlurryMaster 8000 terminal.

SAMSON GSC gør det muligt at tilpasse 12 sektioner på ethvert redskab. Disse sektioner kan styres individuelt og manuelt via joysticket på SlurryMaster 8000 eller automatisk kombineret med et ISOBUS kompatibelt GPS system med sektionskontrol (TC-SC), der også fås hos SAMSON AGRO A/S.

SAMSON GSC giver en mere præcis udbringning, højere brugerkomfort og potentielt større udbytte, for når der arbejdes med flere individuelle sektioner, undgås overlap og overdosering af gylle f.eks. i kileformede dele af marken eller tæt på markskel. Planterne får også fuldt udbytte af næringsstofferne i gyllen på grund af den præcise udbringning, hvilket giver besparelser på handelsgødning.

Undgå under- eller overgødskning af planter og reducér udledninger

SAMSON GSC er nemt at installere med en enkelt stikforbindelse til SAMSON PG II Genesis gyllevognen og SlurryMaster 8000. Størrelsen af hver enkelt sektion kan tilpasses, justeres og indstilles i SlurryMaster 8000 sammen med den hardware, der er installeret på det specifikke redskab.

“Vi har udviklet et system, der giver en mere effektiv udbringning af organisk gødning og reducerer miljøpåvirkningen. Vi ønskede at udvikle et system, som gør det muligt for brugerne af vores gyllevogne i SAMSON PG II Genesis serien at foretage præcis udbringning fra traktorsædet via SlurryMaster 8000 uanset hvilket redskab, de vælger at bruge til udbringningen. SAMSON GSC er meget nemt at installere, både på vores egne SAMSON redskaber og på redskaber fra andre producenter“, forklarer Niels Hagemann Haubjerg, produktchef for gylleteknologi hos SAMSON AGRO.

Specifikke funktioner på SAMSON GSC er styring af afbrydelse i plejespor, præcis start/stop i marken og meget præcis udbringning i kileformede dele af marken samt på skrånende foragre. Sammen med TC-SC kan sektionskontrollen køre automatisk baseret på GPS position.

SAMSON GSC sektionskontrol på redskaber lanceres og sælges i 2022/23 sæsonen, og systemet fås hos alle SAMSON forhandlere.

Løsningen er nomineret til en SIMA Innovations Award.

Den officielle verdenspremiere finder sted på SIMA messen i Frankrig 6.-10- november 2022 sammen med SAMSON GROUPs 2 yderligere SIMA Innovation Awards nomineringer:

• OPTI-SENSOR: Første NPK-måleteknik til fastgødning
  • ALTA : Automatisk tømning af gyllevogn efter hældningsgrad

Nyhederne kan ses på SAMSON GROUPs stand: HAL 7, STAND A085

Foto: SAMSON GSC sektionskontrol. Styring af de enkelte sektioner gør gylleudbringning endnu mere præcis.